week 8 - Atacama woestijn - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Carole Harmen - WaarBenJij.nu week 8 - Atacama woestijn - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Carole Harmen - WaarBenJij.nu

week 8 - Atacama woestijn

Blijf op de hoogte en volg Carole

29 December 2014 | Bolivia, Sucre

Alweer een verslag? Ja alweer :), toen ik het vorige verslag schreef waren we al 4 dagen in San Pedro en hadden al weel gezien van de Atacama woestijn. Kort daarna zijn we op een 3 daagse tour gegaan en de grens naar Bolivia overgestoken. Van die 7 dagen kan ik zeker weer een verslag maken, want dzt was weer hendig sjiek!

San Pedro staat in de reisgidsen bekend als een enorm touristen oord, en eenmaal aangekomen zien we waarom. Van de slechts 4 (hoofd)straten is letterlijk elke vierkante meter ingericht als tour operator, restaurant of hostel. Over straat lopen vrijwel alleen maar touristen die allemaal een betrouwbare operator proberen te vinden in de wirwar van ruim 40 aanbieders!! En die gaan allemaal naar dezelfde highlights: El Tatio geiserveld, Valle del Luna (maanvallei), zoutmeer Laguna Cejar en de Salar de Atacama. En dat er zoveel touristen zijn is niet vreemd, want dit gebied is zo bizar en surrealistisch mooi dat iedereen dit wil zien. Wij dus ook, dus banen we ons een weg door de aanbieders en vinden er uiteindelijk één waar we alles bij boeken. The full package, plus een avond sterrenkijken.

De Atacama woestijn is het droogste plek ter wereld, waar het plaatselijk nooit regent. Nooit! Bij het beeld van een woestijn hebben we snel beeld van een saai en eindeloze rij van zandduinen. Maar op de ruim 3000 meter hoogte is de Atacama een plek die moeilijk onder woorden te brengen is. De bergen en vulkanen om ons heen laten schitterende kleurpaletten zien van rood, groen, geel, blauw, wit, grijs, zwart, en elk denkbare combinatie van die kleuren. De meren op deze hoogte zijn even kleurrijk en waar veel flamingo's lekker hun roze kreeftjes verorberen. Omdat het Andesgebergte froegâh gewoon de oceaan was zijn veel meren ook zout. In het Laguna Cejar is het zoutgehalte ong. 60%, waardoor je daarin blijft drijven (net als de Dode zee).

Het geiserveld is een enorm indrukwekkende happening. Rond half5 worden we opgehaald om voor zonsopkomst bij het veld te zijn (koud!!). Omdat het temperatuurverschil dan het grootst i zijn de rookpluimen goed zichtbaar. Echte hoge spuiters zoals in IJsland zijn het niet, maar op dik 4800 meter hoogte is het erg bijzonder dat hier nog kokend water aan het aardoppervlakkomt. Nadien even lekker zwemmen in het warme water.

Na al die spectaculaire tripjes gaan we, voor de verandering, nogeen trip doen. 3 dagen met een 4x4 (pa en Dirk: Toyota Land Cruiser) de grens over naar Bolivia en daar rijden over de Altiplano. In die dagen zien we wederom onwerkelijke landschappen, gekleurde meren, geisers en vreemde rotsformaties. En we vieren Kerst in een hotel wat helemaal uit zout is opgetrokken! De reis eindigt in de Salar de Uyuni (salar = zoutvlakte). Met ruim 10.000 vierkante kilometer is het even groot als Groningen, Fryslân en Drenthe bij elkaar. Erg bijzonder, dit zien we niet vaak meer ;). Nog even een stop bij het Trein-begraafplaats en we zijn in Uyuni.

Nu zijn we in Bolivia (Sucre). Morgen vertrekken we naar een eco-boerderij waar we oud&nieuw gaan vieren, heel benieuwd!!! Dan meer, ook over Bolivia

fijne jaarwiseling!!

• 01 Januari 2015 - 23:56

Miriam:

Hallo lieverds, wat mooi om dit allemaal te lezen, hendig sjiek. Hoop dat we weer snel kunnen skypen

• 05 Januari 2015 - 11:37

Clemence:

Wow ziet er stoer uit! Leuk om zo jullie verslagen te lezen en op de hoogte te blijven. De beste wensen voor het nieuwe jaar ook nog en geniet nog van de laatste maand.

• 06 Januari 2015 - 22:07

Jill:

Koele foto`s hoor!! Jaloers :)
    Nog een gelukkig nieuwjaar en superveel plezier in jullie laatste maand!

• 13 Januari 2015 - 22:17

Judith:

Wauw, dat ziet er heel mooi uit! Leuk ook om jullie verhalen te lezen. Geniet nog van de laatste weken!

• 22 Januari 2015 - 21:08

Dirk-jan: